Co kilka miesięcy pojawiają się raporty i wyniki badań określające główne powody, dla których użytkownik porzuca swój koszyk. I zawsze są to te same problemy:
Są oni zmuszeni do założenia konta.
Proces zakupu jest skomplikowany.
Pojawiają się nieoczekiwane koszty wysyłki.
Obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych.
Jeśli znasz już te problemy, dlaczego wciąż się pojawiają?
1. Zmuszanie użytkowników do zakładania kont
Wiesz, że jeśli użytkownicy założą konto są bardziej skłonni do ponownego zakupu, co ułatwia utrzymanie z nimi relacji. Jak więc możemy to zrobić bez szkody dla doświadczenia użytkownika i zwiększenia współczynnika porzuceń?
Allegro vs Amazon – walka o klienta
Wybierz swój moment
Użytkownicy nie przyszli na twoją stronę, aby założyć konto. Przyszli coś kupić. Jeśli pozwolisz im najpierw kupić, będą bardziej zadowoleni. Poczekaj więc, aż skończą swoje zamówienie, a następnie zapytaj ich czy chcą założyć konto. Ale kiedy pytasz, zrób to w prosty sposób. Założenie konta nie powinno wymagać od użytkownika niczego więcej niż wybrania hasła po dokonaniu zakupu. Po tym wszystkim, masz już ich e-mail, adres wysyłki i inne szczegóły.
Nie wymagaj jednak od użytkowników podawania skomplikowanych haseł. Zamiast tego, pozwól im używać dowolnego hasła. Jeśli wybrane przez nich hasło jest niepewne, nie zatrzymuj ich. Ostrzegaj ich i oferuj wskazówki, jak to poprawić.
Daj im powód do założenia konta.
Jeśli nie zamierzasz zmuszać użytkowników do zakładania konta (a bądźmy szczerzy, nie powinieneś), to musisz dać im dobry powód, aby to zrobili. Jaką wartość oferuje założenie konta? Czy pozwala ono na śledzenie zamówienia, uzyskanie rabatu, czy dostęp do ekskluzywnych informacji? Upewnij się, że dobrze informujesz o korzyściach.
2. Skomplikowany proces zakupu
Prawdopodobnie myślisz, że im więcej wiesz o swoich użytkownikach, tym lepszy będziesz miał przekaz sprzedażowy. I masz rację! Jednak dodanie wielu pól w procesie płatności może być kosztowne. Jak to zrobić?
Zadaj sobie pytanie, jak zamierzasz wykorzystać dane
Dodanie jeszcze jednego pola do formularza nie ma dużego wpływu na porzucanie koszyka. Chociaż będzie to miało niewielki wpływ, to staje się problemem w skali. Niewielki odsetek użytkowników porzucających koszyk z powodu skomplikowanego procesu zakupu może kosztować cię sporo pieniędzy na koniec miesiąca. Musisz pomyśleć, że istnieje ogromna różnica między gromadzeniem danych, z których będziesz korzystać każdego dnia, a danymi, które byłoby miło mieć, ale są zbędne.