Handel internetowy bardzo mocno rozwinął się w trakcie pandemii. To niewątpliwie ciekawy pomysł na własny biznes, jednak nie tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Zobacz, co musisz wiedzieć, zanim założysz własny sklep internetowy.

Jak założyć sklep internetowy?

Handel w internecie wydaje się zajęciem prostym i intratnym. W rzeczywistości założenie sklepu internetowego wymaga podjęcia wielu decyzji. Koniecznie będzie określenie osobowości prawnej sklepu: czy ma być to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka jawna, z ograniczoną odpowiedzialnością.

Profil działalności, czyli wybór asortymentu, to kolejny etap zakładania sklepu, który warto gruntownie przemyśleć. Dobrze jest poprzedzić to rozpoznaniem rynku.

Metody płatności i dostaw to coś więcej niż obowiązkowy element. Tak naprawdę im jest ich więcej, tym większe zaufanie budzi sklep.

Pozostaje jeszcze to, co najtrudniejsze: wybór platformy e-commerce, wyglądu i funkcjonalności sklepu. O ile wszystkie wcześniejsze punkty może zrealizować osoba, która nie jest obznajmiona z działaniem komputerów i programowaniem, o tyle tu już wkraczamy na grząski grunt. Ktoś, kto nie ma pojęcia o kodowaniu, raczej nie założy samodzielnie sklepu.

Jakich pracowników potrzebują sklepy internetowe?

Praca w sklepie internetowym różni się nieco od pracy w sklepie stacjonarnym. Tu nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, są za to inne aspekty, których nie ma w sklepach stacjonarnych.

Do pracy w sklepie internetowym będą potrzebne osoby:

– odpowiedzialne za pakowanie i wysyłkę towaru,

– aktywnie działające w mediach społecznościowych i obsługujące profile sklepu,

– odpowiadające na zapytania mailowe i telefoniczne,

– odpowiedzialne za rozpatrywanie reklamacji,

– odpowiedzialne za rozliczenia księgowe.

– na bieżąco aktualizujące ofertę sklepu,

– dbające o stronę techniczną przedsięwzięcia. W tym wypadku najczęściej chodzi o programistę, który odpowiada za sprawne funkcjonowanie platformy. Właściwie bez niego to całe przedsięwzięcie nie ma szans powodzenia. Pozostaje kwestią sporną, czy programista powinien być zatrudniony na stałe, czy też wystarczy zwracać się do niego z konkretnymi problemami.

W małych sklepach na ogół jedna osoba odpowiada za kilka funkcji. W dużych obowiązki są podzielone według specjalizacji.

Czy tylko programista może założyć sklep internetowy?

Niekoniecznie. Byłoby to zresztą duże nieporozumienie. To tak, jakby wychodzić z założenia, że tylko murarz może założyć sklep stacjonarny, bo tylko on go sobie zbuduje. W praktyce wygląda to dokładnie odwrotnie: jeśli ktoś nie umie samodzielnie założyć sklepu internetowego, musi znaleźć kogoś, kto będzie umiał to zrobić.

Do czego w sklepie internetowym potrzebny programista? To do niego będzie należało zbudowanie sklepu od potrzeb lub zmodyfikowanie gotowego szablonu na potrzeby konkretnego sklepu. Obejmuje to zarówno kwestie związane z wyglądem, jak i funkcjonalnością. Nie można też zapomnieć o responsywności strony, bo ma ona bezpośrednie przełożenie na SEO, czyli widoczność w wyszukiwarkach.

Do stworzenia lub modyfikacji strony internetowej niezbędna będzie znajomość tworzenia skryptów, projektowania graficznego i kodowania gotowego szablonu oraz kwestii związanych z bezpieczeństwem strony internetowej. To ostatnie ma niebagatelne znaczenie, bo sklep internetowy to płatności online oraz wrażliwe dane klientów. Ich ewentualna utrata to coś więcej niż kwestia wizerunkowa.

Gdzie szukać programisty do sklepu internetowego?

Znalezienie programisty do prowadzenia sklepu internetowego nie powinno nikomu nastręczać trudności. Programistą może być nie tylko absolwent wyższej uczelni. W tej branży nie jest wymagane wyższe wykształcenie. Dużo bardziej liczą się faktyczne umiejętności. Wielu programistów to ludzie, którzy przekształcili hobby w pracę. Gdzie ich szukać?

– Media społecznościowe – bardzo lubiane przez młodych programistów. Skupiają się w grupach branżowych, wymieniają doświadczenia, informują o nowych projektach. To także miejsca styku pracowników i pracodawców.

– Portale rekrutacyjne – tu programiści dodają swoje profile, na których umieszczają wirtualne CV i portfolio właśnie po to, by odnalazł je potencjalny pracodawca.

– Portale z ofertami pracy – osoba szukająca programisty może dodać takie ogłoszenie np. na stronie: https://www.gowork.pl/praca/programista;st, Znacznie zwiększa to szanse na szybkie znalezienie pracownika.

– Rekomendacje – warto popytać wśród znajomych, czy ktoś nie korzysta z usług programisty i ewentualnie poprosić o kontakt.